Kratki pregled klasika s triježnjenjem
‘Anja, dođi da startamo što je ranije moguće s pedagogijom koja se oslanja na velika djela literature i kinematografije’, rekoh Anji u praznično vrijeme ove zime koja je iza nas, vrijeme kad je sva prilika da ćemo na televiziji u popodnevnim satima naletjeti na neki klasik.
Zameo ih vjetar, idealan za maratonsko dojenje. Sjećam se svojeg uzbuđenja kad sam ga prvi put gledala, fascinacije bojama, haljinama, poviješću, neustrašivom, prgavom, prelijepom, upornom, odvažnom Scarlett O’Harom i seksi Rhettom Butlerom koji je iz mog sedmogodišnjeg srca istisnuo Dona Johnsona. Pa smo se namjestile i spremile na uživanje. Ali tek što je film počeo Anja me pogledala svojim petotjednim očima kao da me pita, ‘A mama, tko su ovi ljudi?’ ‘Ti ljudi, što ovako spokojno kopaju usred romantičnog pejsaža i pastoralne muzike, to su, dušo, robovi.’ ‘Nije mi jasno, tko su robovi?’ ‘Pa, sudeći po ovom filmu, to su ljudi druge rase koji vrlo zadovoljno služe svojim plemenitim, blagim, čestitim bijelim vlasnicima. Čak i kad, nakon rata, osvoje slobodu, oni im ostanu vjerni i lojalni.’ ‘Zar svi?’ ‘Ne svi. Ima ih i koji vrebaju pored puta i napadaju bjelkinje.’ ‘Pa što ćemo s njima, mama?’ ‘Pa vidiš, Rhett Butler, Ashley Wilkes, Frank Kennedy i razni muškarci naći će se na sastanku da riješe stvar.’ ‘A kakav je to sastanak u to vrijeme mogao biti?’ ‘Pa, to ti je bio sastanak Ku Klux klana.’ ‘Nije mi jasno.’ ‘Dobro, pusti sad to. Čitat ćemo Korijene za koju godinu. Koncentrirajmo se na Scarlett, našu feminističku ikonu.’ Na ženu koja, pateći za muškarcem koji ju neće, otima muškarce drugim ženama. Čak i sestri, jer žene su takve. Anja sisa, popustila joj koncentracija. Dok se ja pitam kako mi je to sve promaklo u prethodnim gledanjima. Doduše, da Scarlett tako pati za lignjom Ashleyem pored momčine Rhetta, to me već kao malu žuljalo. Ali se dosad nisam udubljivala u scenu koja neopreznom oku može djelovati samo kao još jedno u nizu mimoilaženja između Rhetta i Scarlett. Kada, dakle, Rhett prvi put dođe blizu da osvoji Scarlett? Kad ju, vrativši se kući pijan, usprkos njenom opiranju i batrganju, fizički savlada i odnese u spavaću sobu. Scarlett se sutradan budi sva ozarena i nasmijana, pošto je, je li, dobila svoje. Rijetka je žena koja nije imala čast da je nekad u životu obljubi muškarac koji je prije toga cijelu večer trusio viskije. I rijetka bi posvjedočila da je to događaj koji ju tako resetira da se probudi sva zaljubljena u partnera i život uopće, kao naša Scarlett. Ali tko zna. Možda Rhettu ne smeta alkohol. Možda Rhett i s temperaturom 40 vrhunski… opći. I tu bi, nakon tog, rekle bi cjepidlake, bračnog silovanja, ljubav pošteno planula da se naš Rhett sutradan nije pokunjio, obranio sarkazmom, na što je Scarlett popizdila jer zajedljivost nije ni upola tako seksi kao fizička snaga. ‘Mama, šta pričaš, ja sam premala za zadnjih jedno deset redova.’
‘Dobro, hajde Anja, da gledamo nešto adekvatnije za bebe tvoje dobi.’ Na Family Channel Moje pjesme moji snovi. Taj nam je poznat iz dugih večeri ispunjenih kolikama u kojima pali samo hodanje s polučučnjevima i pjevušenje Raindrops on roses and whiskers on kittens.
I to je dugi film s mnogo tema, a među njima je i borba dvije žene oko muškarca. Dobro predstavlja skromna wannabe opatica, bez kučeta i mačeta, ali neopisivo bogata duhom. Od silnog razdraganog trčanja po austrijskim livadama totalno je nesvjesna nacističkog oblaka koji se nadvija nad svijetom. Zlo je, osim u nacistima, sadržano u barunici Shroeder koja nije opatica, štoviše dosta otvoreno nosi svoju seksualnost, financijski je neovisna i samostalna žena i nije oduševljena idejom da naslijedi sedmoro tuđe djece.
Šesnaestogodišnjakinja Liesl pjeva dečku od sedamnaest da joj treba netko stariji i pametniji da joj kaže što da radi. To je, bit će, ta dragocjena životna lekcija da muškarcima treba manipulirati. Rečeni se gospodičić malo kasnije u filmu između cure i Hitlera odluči za potonjeg. Toliko o njegovoj mudrosti i zrelosti.
Katolički samostan u ovoj bajci nije mjesto surove represije životnosti i seksualnosti, on mu dođe kao neki life coaching retreat u kojem blagonaklona glavna časna poput malo umjerenije Žuži Jelinek daje našoj Mariji ljubavna usmjerenja. Na pola filma morala sam Anji prekriti oči i uši i promijeniti kanal.
Na TCM Miran čovjek. ‘Taj film ti, Anja, obožavaju i deda i tata’, rekoh, upravo u trenutku kad John Wayne iz ljubavi šuta i vuče za kosu Maureen O’Haru pet milja, DESET KILOMETARA. ‘Mama, nije mi jasno zašto se Maureen O’Hara smješka tako ponosno kao ja kad se ritam u kadici? Zar ona ne zna hodati bez pomoći njegove noge u njenu guzicu?’ ‘Zato, ljubavi, jer se on tu konačno pokazuje kao muško, što je ona i htjela’. ‘Htjela je da ju tako šutira i gura? Nije mi jasno.’ ‘Pitaj dedu da ti objasni.’
‘Mama, a da gledamo novu sezonu serije Transparent? Hoće li Maura Pfefferman poduzeti operaciju promjene spola ili neće? Tamo mi je sve jasno.’